ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE
Deklaracja na posiłki - przedszkole
Do 4 dnia każdego miesiąca, począwszy od października, rodzice dzieci oddziałów przedszkolnych za pośrednictwem wychowawcy grupy otrzymają pisemną informację dotyczącą wysokości wpłat za posiłki.
Więcej informacji w zakładce "Posiłki szkolne".
Ramowy plan dnia oddziału przedszkolnego
Godziny |
Czynności |
Uwagi |
7.00 – 8.00 |
- schodzenie się dzieci, - swobodne zabawy; |
Zajęcia opiekuńcze |
8.00 – 8.45 |
- gry i zabawy stolikowe, - zabawy konstrukcyjne, tematyczne i badawcze, - oglądanie książek lub czasopism dziecięcych, - przygotowanie pomocy do zajęć, - zajęcia i rozmowy indywidualne (praca nauczyciela
|
Podstawa programowa |
8.45 – 9.00 |
- gimnastyka poranna;
|
Podstawa programowa |
9.00 – 9.30 |
- czynności samoobsługowe i higieniczne przed śniadaniem ŚNIADANIE |
Podstawa programowa |
9.30 – 11.45 |
- dwa zajęcia dydaktyczno - wychowawcze z całą grupą będące realizacją wybranego programu wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem 10 minutowych przerw między jednostkami metodycznymi, - pobyt na świeżym powietrzu - zabawy i gry ruchowe, spacery, wycieczki, obserwacje przyrodnicze;
|
Podstawa programowa |
11.45 -12.20 |
- czynności samoobsługowe i higieniczne przed obiadem OBIAD |
Podstawa programowa |
12.20 – 14.30 |
- zajęcia relaksacyjno-wyciszające; słuchanie muzyki lub czytanych bajek, - gry i zabawy organizowane przez nauczyciela, - zabawy grupowe i indywidualne, - pobyt na świeżym powietrzu; |
Podstawa programowa do 13.00/zajęcia opiekuńcze |
14.30 – 15.00 |
- czynności samoobsługowe i higieniczne przed podwieczorkiem PODWIECZOREK |
Zajęcia opiekuńcze |
15.00 - 17.00 |
- zajęcia przygotowujące dzieci do udziału w konkursach - gry i zabawy w/g potrzeb i zainteresowań dzieci, - zabawy swobodne grupowe i indywidualne;
|
Zajęcia opiekuńcze |
Ocenianie dzieci - oddziały przedszkolne
Wychowanek oddziału przedszkolnego będzie oceniany za swoje zachowanie oraz postępy edukacyjne zgodnie z podstawą programową. Opracowując wspólnie z dziećmi ,,Kontrakt grupowy” pamiętamy zarówno o wspieraniu i motywowaniu do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnym egzekwowaniu kontraktu. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one ogromną wartość zachęcającą dziecko do pracy. Uznanie i akceptacja mobilizują do wysiłku intelektualnego, a tym samym osiągania sukcesów. Szczególnie skutecznym środkiem wychowania są zwłaszcza nagrody dlatego staramy się jak najczęściej uwzględniać je w działaniach wychowawczych i ocenie postępów edukacyjnych dziecka.
I. Nagradzamy za:
- podporządkowanie się zasadom, umowom wspólnie ustalonym,
- wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania (uwzględniając indywidualne możliwości dziecka),
- bardzo dobre wypełnienie podjętych obowiązków,
- bezinteresowną pomoc innym szczególnie słabszym,
- stosowanie zasad ochrony przyrody,
- aktywny udział w pracach grupy.
Formy nagród:
- pochwała wobec grupy,
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed rodzicami,
- uzyskanie np. na karcie pracy słoneczka, uśmiechniętej buźki lub napisu super, brawo, atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
- samoocena dziecka poprzez kończenie zdań „Udało mi się dzisiaj…”, „Trudne dla mnie było…”
Ustalając pewne pozytywne wzorce postępowania, zakazy itp. pamiętamy również o ustaleniu ogólnych konsekwencji za brak podporządkowania się nim.
II. Dziecko ponosi konsekwencje w przypadku:
- nieprzestrzegania ustalonych norm i zasad współżycia w grupie, sali przedszkolnej i na terenie szkoły,
- stwarzania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowań agresywnych skierowanych na dorosłego, inne dzieci, przedmioty (lub przeszkadzanie innym w zabawie)
- niszczenia wytworów pracy innych, ich własności,
- celowe nie wywiązanie się z podjętych obowiązków.
Formy ponoszonych konsekwencji:
- upomnienie słowne ( przypomnienie obowiązujących zasad),
- rozmowa – przedstawienie następstw zachowania - skłonienie dziecka do autorefleksji,
- wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy, odesłanie na kilka minut na "smutne krzesełko",
- upomnienie wobec grupy,
- poinformowanie rodziców (opiekunów) o przewinieniu.
III. Zasady współpracy z dzieckiem.
Dziecko ma prawo:
- czuć się bezpiecznie w szkole,
- do nauki i zgodnej zabawy,
- do intymności i własności osobistej,
- znać swoją ocenę i prosić o uzasadnienie,
- być ocenianym systematycznie,
Dziecko ma obowiązek:
- przestrzegać ustalonych norm zasad i reguł.
IV. Zasady współpracy z rodzicami, prawnymi opiekunami.
Rodzice dowiadują się o postępach swojego dziecka w nauce i zachowaniu w czasie zebrań, dni otwartych oraz rozmów indywidualnych. Do końca kwietnia rodzice otrzymują Informację o gotowości szkolnej dziecka. Otrzymanie Informacji potwierdzają własnoręcznym podpisem w dzienniku zajęć.
V. Obserwacja wstępna i końcoworoczna.
Dwa razy w ciągu roku szkolnego nauczyciel prowadzi obserwacje zachowania i stopnia rozwoju intelektualnego (do 15 października obserwacja wstępna i do 15 maja obserwacja końcowa), mające na celu określenie poziomu rozwoju dziecka oraz prowadzenie działań wspierających. Wyniki obserwacji zapisywane są w/g skali SGS.
Zasady funkcjonowania 10 godzinnych oddziałów przedszkolnych w Szkole Podstawowej w Dębem Wielkim.
§ 1.
1. W szkole funkcjonują 10 godzinne oddziały przedszkolne.
2. Zlokalizowane są one w budynku Szkoły Podstawowej i przystosowane dla dzieci pięcioletnich, sześcioletnich oraz siedmioletnich, którym odroczono spełnianie obowiązku szkolnego.
3. Pracują 5 dni w tygodniu w godzinach 7.00 – 17.00 z wyjątkiem wcześniej ustalonych z organem prowadzącym i podanych do wiadomości rodziców przerw świątecznych i wakacyjnych.
4. W oddziałach przedszkolnych obowiązuje ramowy rozkład dnia uwzględniający proporcje zagospodarowania czasu zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEN. Ramowy rozkład dnia jest podany do wiadomości rodziców na początku roku szkolnego.
5. Praca dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego zaopiniowanego przez radę pedagogiczną i dopuszczonego przez dyrektora szkoły.
6. Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
7. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo (religii, języka angielskiego) dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi 30 minut.
8. Liczbę dzieci w oddziale ustala organ prowadzący szkołę.
9. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
§ 2.
1. Celem oddziału przedszkolnego jest:
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości z uwzględnieniem wrodzonych predyspozycji;
2) wyposażenie go w zasób wiadomości, umiejętności i sprawności jaki jest niezbędny do podjęcia nauki w szkole;
3) ukształtowanie poczucia tożsamości ze społecznie akceptowanymi wzorami i normami postępowania, a także poczucia współodpowiedzialności za własne zachowanie;
4) wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny w ścisłym z nią współdziałaniu w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
2. Do zadań oddziału przedszkolnego należy:
1) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki odpowiedniej do wieku dziecka i osiągniętego stopnia rozwoju;
2) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu;
3) organizowanie pracy z wychowankami zgodnie z zasadami higieny nauki i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej dzieci;
4) dostosowanie treści, metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej do możliwości psychofizycznych dzieci oraz jej indywidualizacja zgodnie z jednostkowymi potrzebami i możliwościami;
5) prowadzenie działalności diagnostycznej badającej rozwój dziecka;
6) udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej, organizowanie zajęć logopedycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych i terapeutycznych;
7) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
§ 3.
Sposób realizacji zadań:
1. Oddział przedszkolny wspomaga i ukierunkowuje indywidualny rozwój dziecka dostosowując treści, metody i organizację pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka poprzez: stosowanie w czasie zajęć zadań otwartych dla dzieci w sytuacjach naturalnych oraz podejmuje działania korekcyjne, kompensacyjne, profilaktyczne i stymulujące.
2. Organizuje zajęcia o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowaniem różnorodnych nowatorskich, form i metod pracy.
3. Umożliwia dzieciom intensywne uczestnictwo w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego świata poprzez stawianie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
4. Organizuje sytuacje edukacyjne sprzyjające nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych i wchodzeniu w różne interakcje osobowe a także umożliwiających im wyrażanie własnych emocji, myśli i wiedzy w twórczości własnej – werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej.
5. W działalności dydaktyczno - wychowawczej ukazuje dzieciom piękno języka ojczystego oraz bogactwo kultury i tradycji narodowej i regionalnej.
6. Tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
7. Praca z dzieckiem zdolnym ukierunkowana jest na rozwijanie jego talentu i zainteresowań. Ma na celu:
1) stwarzanie warunków do odkrywania, eksperymentowania, poznawania, działania;
2) kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości;
3) rozwijanie u dziecka możliwości umysłowych np. do uczenia się matematyki;
4) stwarzanie sytuacji doskonalących pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia, logicznego, twórczego i oryginalnego myślenia a także działania;
5) rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania oraz samodzielności;
6) tworzenie warunków, w których dziecko rozwija nabyte doświadczenia językowe, z uwzględnieniem umiejętności czytania i pisania;
7) kształtowanie i rozwijanie ekspresji, twórczej postawy, wrażliwości na piękno, wrażliwości estetycznej, pomysłowości, wyobraźni i muzykalności.
8. Przedszkole realizuje swoje cele i zadania we współdziałaniu z rodzicami lub opiekunami dziecka.
§ 4.
Nauczyciel oddziału przedszkolnego:
1. Odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece wychowanków.
2. Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą w oparciu o zestaw programów wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość, m.in.:
1) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań;
2) dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju: społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
3) wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej;
4) stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka;
5) stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy.
3. Prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
1) dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach jego aktywności;
2) prowadzi pracę wyrównawczo-kompensacyjną w oparciu o zestaw zabaw, ćwiczeń i zadań stymulujących rozwój poszczególnych funkcji, dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka oraz stosując zasadę stopniowania trudności;
3) Dokonuje diagnozy możliwości edukacyjnych dziecka w ciągu roku szkolnego:
a) diagnoza wstępna – w październiku,
b) badanie gotowości szkolnej – w kwietniu.
4. Współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania, m.in.:
1) informuje rodziców/opiekunów o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;
2) udziela rodzicom/opiekunom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
3) ustala z rodzicami/opiekunami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie - w szczególności z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych (dzieci zdolne, dzieci z dysharmonią rozwojową);
4) udostępnia rodzicom/opiekunom wytwory dzieci (prace plastyczne, ćwiczenia w kartach pracy itp.).
5. Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego lub opracowania własnego programu oraz doboru pomocy dydaktycznych wykorzystywanych na zajęciach.
6. Systematycznie podnosi swoją wiedzę i umiejętności poprzez, m.in.:
1) zdobywanie dodatkowych kwalifikacji przydatnych do pracy w przedszkolu;
2) udział w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego;
3) aktywny udział w WDN, posiedzeniach Rady Pedagogicznej i zespołów kształceniowych;
4) samokształcenie;
5) pomoc merytoryczną ze strony dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;
6) wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami;
7) nawiązanie współpracy z nauczycielami z przedszkoli znajdujących się na terenie gminy.
§ 5.
W przedszkolu przestrzega się praw dziecka zgodnych z Konwencją Praw Dziecka. Szanuje się prawo dziecka do indywidualnej linii rozwoju, dlatego:
1) pracę wychowawczo - dydaktyczną prowadzi się na poziomie zgodnym z poziomem rozwoju i indywidualnymi potrzebami dziecka;
2) wzmacnia się u dzieci poczucie własnej godności i wartości;
3) szanuje się wszystkie dzieci niezależnie od rasy, pochodzenia, wyznania, zdolności czy niepełnosprawności intelektualnej lub ruchowej;
4) w przedszkolu nie stosuje się kar cielesnych i reaguje na krzywdę wyrządzaną dziecku przez innych, a niewłaściwe zachowania koryguje się poprzez stosowanie systemu odpowiednich wzmocnień.
§ 6.
1. Dziecko ma prawo do:
1) podmiotowego i życzliwego traktowania;
2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
3) akceptacji takim jakie jest;
4) własnego tempa rozwoju;
5) kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi;
6) zabawy i wyboru towarzysza zabaw.
2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
1) szanowania wytworów innych dzieci;
2) podporządkowania się obowiązującym w grupie zasadom pracy i zabawy;
3) przestrzegania higieny osobistej.
§ 7.
1. Rodzice/ opiekunowie mają prawo do:
1) znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale, z którym zapoznawani są na zebraniu organizacyjnym;
2) znajomości tematów i treści planów miesięcznych, z którymi zapoznawani są w trakcie zebrań grupowych i na bieżąco poprzez gazetki oddziałowe;
3) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowań i rozwoju poprzez:
a) uzyskiwanie od nauczycieli bezpośredniej informacji na temat postępów edukacyjnych dziecka, jego sukcesów i trudności oraz przejawianych zachowań;
b) obserwowanie własnego dziecka, na tle grupy, w trakcie dni i zajęć otwartych;
c) zaznajomienie z wynikami indywidualnej obserwacji dziecka;
d) udostępnianie kart pracy dziecka i teczki jego prac plastycznych;
e) otrzymanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Rodzice są odpowiedzialni za:
1) bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu;
2) udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
3) zapewnienie dziecku regularnego uczęszczania na zajęcia;
4) regularne kontaktowanie się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
5) odbieranie dziecka w określonych godzinach pracy przedszkola oraz natychmiastowe zgłoszenie się do szkoły, w przypadku wystąpienia nagłej choroby dziecka.
§ 8.
Zasady odbierania dzieci z oddziałów przedszkolnych:
1. Dziecko po zakończonych zajęciach odbierają rodzice lub upoważnione przez nich pisemnie osoby dorosłe.
2. Upoważnienie może obowiązywać przez cały okres uczęszczania dziecka do oddziału przedszkolnego. Może ono zostać odwołane lub zmienione po konsultacji z nauczycielem prowadzącym oddział. Rodzice mogą upoważnić tylko oświadczeniem pisemnym określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka po zajęciach.
3. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić bezpieczeństwa dziecku.
4. O każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel informuje dyrektora szkoły.
5. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu zajęć, nauczyciel powiadamia telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie. Gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel oczekuje z dzieckiem 0,5 godziny, a następnie w przypadku powtarzania się zdarzenia powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicem.
6. Życzenie Rodzica dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone prawomocnym orzeczeniem sądowym.
Szkoła